Historien om varför longtailen kom till Skandinavien började under många nattliga vandringar utefter kalixälven på jakt efter storöringen.

Varför kan man inte åka med båt även när vattnet bara går till fotknölarna? Jo, eftersom konventionella båtar och motorer är för djupgående. Vi började att fantisera om olika och alternativa lösningar, vi hamnade i Thailand. Kanske det skulle funka med longtail bland stenar och grundvatten?

Sagt och gjort, den första longtailen eller som man i USA säger "mud motorn" beställdes och testkörningar påbörjades i Stockholms norra skärgård. Det funkade inte. Varför fungerade det inte? Testerna fortsatte med olika alternativa lösningar tills problemen var lösta och skisser drogs upp hur en skandinavisk longtail bör vara konfigurerad. Olika fabrikat testades och omfattande diskussioner fördes med de olika fabrikerna. Till slut fick vi respons för våra problemen hos SPS fabriken som var villig att specialtillverka enheter till oss. Modifierade kit beställdes och testerna fortsatte i Kirunas strömmande och steniga älvar tills vi fick det resultat som vi ville ha. Idag är våra longtailmotorer de mest fantastiska motorer man kan ha på en båt som används för rekreation, äventyr och fiske.

- De är billiga i jämförelse med konventionella utombordare

- De har mycket bättre verkningsgrad eftersom propelleraxeln sitter direkt på utgående axel från motorn

- Man kan använda de flesta typer av luftkylda 4-takts industrimotorer som drivkälla

- Propellern har otroliga egenskaper att "greppa" i vattnet oavsett grad av kavitation

- Billiga reservdelar

- Miljövänlig, eftersom inga utsläpp görs i vattnet

- Lätt att ta sig iland när propellern är flera meter ut från stranden

- Oslagbar när vattnet är grunt, stenigt, sandigt, lerigt, igenvuxet eller strömmande

- Om båten flyter kan du åka med motor

- Lätt att transportera då den är delbar

__________________________________________________________________________________________________________________

Jag kommer inför säsongen 2020 att kraftigt uppgradera kiten.

Jag kommer att sälja samma longtailvariant som genom decennier av brukande och utveckling vuxit fram i USA under begreppet "Mud Motor".

Tillverkaren är SPS Manufacturing i Thailand.

 

Delar jag levererar själv är bl a:

- gashandtag

- säkerhetskontakt (dödmansgrepp)

- monteringsmanual

- tachometer/varvräknare

 

Lagerhållning på:

- propellrar

- verktyg

- reservdelar

 

________________________________________________________________________________________________________________

SPS mini set för 3-4 hk motorer med 16 mm axel, t ex Honda GX 100

SPS1 för 5.5 - 7 hk motorer med 19.05 mm axel, t ex Honda GX 200 

SPS2 för 13 - 15 hk motorer med 25,4 mm axel, t ex Honda GX 390 

 

 

 

Pris "gamla" Kit

- SPS mini set            4500 kr 

- SPS1                        5500 kr

- SPS2                        6500 kr

OBS! Levereras utan motor

 

 

Jag har några få Lifanmotorer kvar:

SPS1 med Lifan 7 hk, 7500 kr Slutsåld

SPS2 med Lifan 15 hk, 12000 kr

 

 

Alla priser inkl moms

Ev frakt tillkommer på ovanstående priser

 

 

 

Betalning

Vi tillämpar förskottsbetalning

-Du kan Swisha till 0707618581

-Du kan betala till vårt bankkonto

Nordea 3201 03 07127

-IBAN SE8030000000032010307127

-BIC/SWIFT NDEASESS

När vi ser pengarna på kontot skickas varorna

Forsbåt med 7 hk longtail
TMS 380 E 7 hk longtail
Propellrar Propellrar Propellrar Propellrar Propellrar Propellrar av aluminium
Propellertyper Propellertyper Propellertyper Propellertyper Propellertyper Standard, Hi-power eller Racing
Racingpropeller
Delar SPS1
PTO och housing monterat
Motorfundament monterat
Handtag och gasreglage monterat
Färdig