För er som orkar läsa....lite info och bakgrund till Tail Motor Scandinavia

Mansdrömmen......

Efter att ha fyllt hela mansdrömmen med utbildningar inom svenska försvaret och ambitionen att försvara landet mot den stora röda fienden i öster under 70 och 80 talet, gjordes ett abrubt livsval när Tuk etablerade sig som familjemedlem. Utbildningarna inom försvaret lade dock grunden till vad Tail Motor Scandinavia är idag.

Som ubåtstekniker lades grunden till teknisk och mekanisk förståelse, som kustjägare lades grunden till hårt arbete i grupp och utveckling av grupp-/ledardynamik, som dykare och båt-/dykinstruktrör vid Kustartilleriet i Vaxholm lades grunden till kunskapen om allt som har med dykning, båtar, rep, linor, sjömansarbeten och navigation att göra och som Lapplands jägare lades grunden till att lära sig frysa långt norr om polcirkeln.

Kontakten med slädhundarna.... 

Redan 1980 hade jag kommit i kontakt med Jack Andersen i Stockholm som på den tiden hade Alaskan Malamute och tillverkning/försäljning av hundtillbehör. Jag började  hjälpa Jack med tillverkningen av OKY-LOOK selarna och beställde också en Alaskan Malamute från hans nästa parning. Dock blev kullen så liten att jag aldrig fick tillgång till någon valp, varför jakten började på en grönlandshund istället. Polarhundprodukter etableras.

Tuk.....Köptes från familjen Löveborn i Koskullskulle 1981 och kom med flyg till Arlanda. I skogarna på norra Värmdö börjar Tuk och Jag att lära varandra vad grönlandshundar och hundförare är för något och våra blickarna började att riktas mot norr och Kiruna där några entusiaster hade börjat köra hund på det sätt som jag ville lära mig....storspann.

Livet förändras....

Efter kontakten med Tuk blev inget som tidigare och livet börjar att förändras. I Polarhundprodukter börjar legotillverkning av nomeselar åt OKY-LOOK och införskaffande av kunskaper om allt som har med slädhundar att göra. På den tiden var min bas norra Värmdö med villa, sambo, segelbåt, sjöflygplan och allt annat som har med ett liv "in the urban jungle" att göra. Viljan att träffa Sven Engholm i Karasjok som redan då var en legendarisk hundförare och för att se Nuk....pappan till Tuk, gjorde att en resa till norr med sambo och hund företogs. På vägen stannade vi till i Kiruna och träffade folket med slädhundar....Taisto Torneus, Henrik Taube, Conny Bergström, Uffe Blomqvist och några till. Det tittades också på några tomma fastigheter som det fanns gått om i början av 80-talet.  Efter att ha mött Sven i Karasjok blev jag bara mer övertygad om att "det här" var något jag bara måste göra. Efter hemkomsten fortsatte arbetet med Tuk och utvecklingen av Polarhundprodukter. Ytterligare en grönlandshund, Taiga, inköptes från Frank och Helene på Ingarö. Jag började att köra nordiskt och tillverkade all utrustning själv inklusive släden, linorna, anorak och handskar.

Mot Kiruna....

Efter ytterligare en tid hemma på Värmdö blev dragningen mot norr och kunskapen om slädhundarna för stor och en av fastigheterna vi tittat på i Kiruna köptes via telefon och allt på Värmdö såldes. Dock blev det bara jag, Tuk och Taiga som flyttade till ett sunkigt ställe i Oinakka utanför Kiruna för att lära oss allt om slädhundar och hundkörning. Med mina kunskaper från marinen om sjömansarbeten börjar jag att knåpa med ett linsystem som villigt testades av de mer etablerade förarna i Kirunaområdet. En nomesläde byggdes i vardagsrummet och gården började att fyllas med hundar som de andra dumpade "hos stockholmaren med alla galna idéer". Tillverkningen av selar åt Jack Andersen fortsatte samtidigt som utvecklingen av en egen selmodell tog fart. Problemet var att blandrasaveln och försmaken av Alaskan Husky redan hade tagit fart i norr på den tiden. Hundarna var lite mindre och slankare här uppe jämfört med vad de mer traditionella polarhundarna söderut var. Detta gjorde med tiden att sammarbetet med Jack desvärre avbröts och all energi lades på att utveckla ett helt eget system av selar och linor.

Selar och linsystem....

Black Harness eller som norrmännen kallade dem, "svartselarna från sverige" och ett linsystem i moduler var fött. Vägen var fortfarande lång fram till färdiga produkter. Vissa ville att selarna skulle se ut si och vissa ville att de skulle se ut så och samma var det med linorna......1 m, 1,10, 1,50 eller 1.20 långa draglinor....korta eller långa nacklinor....krokar eller öglor....eskimåpinnar eller BGB krokar. Utvecklingen och testerna gjordes med hjälp av de mer rutinerade förarna i Kiruna plus norrmännen som kom hit och tränade på den tiden. Efter en tid kunde ett mönster börja skönjas om vad de flesta eftersökte i vad gäller både selar och linor. Ett linsystem i moduler där alla ingående delar kunde bytas ut började att tillverkas. Ville du använda krokar eller pinnar för att koppla in hundarna gick det bra eftersom öglor splitsades i draglinorna där man kunde sätta endera en karbinkrok eller en eskimåpinne. Selarna fick så småningom sina specifika storlekar och sina färgmarkeringar som idag nästintill är standard på marknaden. Eftersom jag var kunnig i att sy och bruka symaskin blev det även andra typer av jobb.....anoraker, handskar, HD-väskor, slädväskor, lastnät till helikopter, reparationer och diverse annat som folket häruppe behövde.

 

Viljan att köra hund......

Viljan att köra hund och utveckla hundkörningen var själva drivkraften till varför jag var här uppe i norr och ett omfattande jobb med uppbyggande av en kennel och träning av hundarna skedde parallellt med utvecklingen av Polarhundprodukter. Taisto Torneus och jag bildade Lapland Wilderness Tours hösten 1985 i förhoppningen om att det skulle revolutionera den turistiska hundkörningen häruppe. Det gjorde det också, men många många år senare. Träning och selektering av spannet gjordes i mycket nära sammarbete med Taisto och mina första blandrashundar inköptes från Taisto. Då var det husky/grönlandskorsningar som gällde, vilka senare ytterligare blandades upp med fågelhundar och de första importerna från Alaska. Idag finns kanske de bästa Alaskan Husky hundarna i världen just här....i Kiruna. Utvecklingen både på hundfronten och materielsidan har sedan dess varit i toppskiktet inom hundkörarvärlden här uppe. Göran Larsson som var min granne i Oinakka hjälper till att bygga lite slädar åt mig och Taisto i sitt nybyggda garage........den första Pullmankin byggs efter en förlaga som köpts av Robban Holstad i Gällivare och Oinakka sleds ser dagens första ljus.

1986 tränas det för fullt mot ett deltagande i Finnmarkslöpet, som på den tiden var 400 km och helt dominerades av Sven Engholm.....som vann allt. Mina fantastiska hundar kommer in som spann nummer tre, efter Sven Engholm och Stein Håvard Fjestad. 

 

Mot Åre....

Det turistiska arbetet i Kiruna gick segt och den allmänna depressionen gjorde att Taisto och jag går skilda vägar. Jag säljer fastigheten i Oinakka till Mats Rullander och blir under 10 år nomad och mobilboende. Under de kommande vintrarna etableras Vildmarkslägret i Åre där vi kör hund och bjuder Åres privat- och företagsgäster en annorlunda upplevelse tillsammans med Skotersafari och Carin Broman som då börjar med "Carins stuga". Vildmarkslägret utvecklas med lamadjur, jakar och en visent, som tillsammans med slädhundarna och vildmarksaktiviteter berikar Åres turistiska utbud under 10 år.

Somrarna tillbringas till en början i Abisko, där jag jobbar som skeppare på MF Abisko och yrkesfiskar tillsammans med Fredde Nilsson. Efter några år köps Lapplandshuset på Skara Sommarland som komplement till verksamheten i Åre. På Sommarland säljs sameslöjd och souvenirer tillsammans med förevisning av renar i ett stort vilthägn som även ingick i verksamheten.

Pågrund av det allmänna konjunkturläget i Sverige och en överhettad fastighetsmarknad avvecklas verksamheterna både i Åre och på Skara Sommarland eftersom båda två helt plötsligt är konkursmässiga. Det finns ingen rimlig möjlighet att se ljuset i tunneln.

Åter till Värmdö...åter till Kiruna

Efter att Åre blev alltmer utarmat och de flesta av mina ursprungliga hundar slutat sin gärning här på jorden kändes det inte lika roligt att fortsätta. Vi säljer verksamheten och påbörjar sökandet efter ett nytt livsval. Ekonomistudier, båtbyggarutbildning och universitetsstudier upptar det mesta av tiden de närmaste åren. Under perioden jag varit borta från Kiruna har läget dramatiskt förändrats i norr. Gruvan har gått ur sin depression och Icehotel har etablerat sig. Min och Taistos ursprungstanke med Lapland Wilderness Tours blev till slut verklighet. Den turistiska hundverksamheten exploderade i Kiruna och Taisto behövde hjälp av erfarna guider för sina vecko- och expeditionsturer. Efter några år utan hundar börjar suget komma tillbaka och jag börjar jobba som guide åt Taisto och Lapland Wilderness.

Kreativ nyfikenhet......

Kreativiteten och nyfikenheten har alltid varit en ledstjärna i livet. Under några fantastiska nätter på jakt efter storöringen i Kalixälven föddes tanken på att kunna fara med båt och motor i våra älvar även när det är besvärligt lågvatten, strömt och stenigt. Drömmen om det optimala äventyrskonceptet föds. Tänk om man kunde fara med båt istället för att gå efter risiga och blöta stränder, tänk om man kunde vila och sova en stund utan att behöva släpa på tält med allt som det tillhör.

Hammock camping finns väl etablerad runt om i världen......men lite för krångligt och lite för omgärdat av allehanda specialgrunkor för att passa mig personligen. Efter en skanning av vad som är gällande och gångbart i hammockvärlden kan jag bara konstatera att det kan göras mycket enklare, lättare och snabbare om man väljer noga bland det enorma utbud av prylar som florerar på marknaden. En egen designad hammock tillverkas och ett upphängningssystem som JAG tycker är optimalt och som gör det både lätt att bära och enkelt att sätta upp tillverkas......"The Joy of Hanging" har fötts.

Problemet med båtkonceptet löstes när efterforskningar gjordes i USA och Thailand. Tail Motor Scandinavia etableras och longtailen skulle bli det vinnande konceptet. I USA kallas det även för "mud-motor" och finns att tillgå både som USA-producerat och Thailand-importerat. Jag genomförde omfattande tester med den första longtailen i Stockholms skärgård vintern 2015/16. Det funkade inte alls som jag ville. Någon hjälp av thailändarna fick jag inte och amerikanarna brydde sig tydligen inte i den grad som jag gjorde eftersom mina problem fanns att finna även i de USA producerade YouTube klippen. Jag tittade pa allt material som finns att tillgå och använde mig av all livserfarenhet jag själv lyckats skrapa ihop utan att hitta fram till felens orsak jag upplevde när jag körde med longtailmotorerna. Efter mycket testning och körande med olika kombinationer börjar dock orosmolnen att skingras. Snart skall man nog ändå kunna köra en longtail lika bekvämt som en vanlig utombordare men med longtailens alla positiva egenskaper. Diskussioner förs med thailändarna om att ta fram en egen design som passar vårt skandinaviska sätt att köra båt. En fabrik nappar och idag kan vi erbjuda den mest fantastiska SPS longtail som går att finna.

Testerna genomfördes i huvudsak med en amerikansk Tracker Jon boat i olika storlekar och fortsatte senare med vår Typ 1 KaBoat. Båda har sina för och nackdelar. Gummibåtarna som finns att tillgå har dock mycket att önska för att nå upp till den optimala nivå jag eftersöker. Självklart funderar jag inte så mycket utan testar med det som finns att tillgå, utvärderar och skissar på en förbättring baserad på de erfarenheter testerna har utvisat.

Idag kan vi erbjuda en mycket fin och genomtänkt KaBoat som är ett fantastiskt äventyrskoncept med vår SPS longtail -

TMS 500 EHD - Tail Motor Skandinavia 5,00 m Extra Heavy Duty (1.2 mm material)

TMS 410 E      - Tail Motor Scandinavia 4,10 m Extra (0.9 mm material)

TMS 380 E      - Tail Motor Scandinavia 3,80 m Extra (0.9 mm material)

 

Tail Motor Scandinavia

I skrivande stund är företaget fortfarande litet men med många ben att stå på. Jag jobbar hela tiden med att utveckla och förbättra de olika delarna av verksamheten.

- Longtail......framtidens äventyrsmotor som tillgodoser behovet som inget annat kan tillgodose.

- KaBoat......bäst på marknaden som kommer att utvecklas ytterligare på ett kreativt sätt.

- Hammockarna.....enkla, lätta och funktionella

- Tung industri......behövs det hjälp, finns jag i mån av tid.

- Hundprylarna.....tyvärr nedlagt till förmån för andra projekt

- Skärsliperi etableras och arbetet mot en BESS certifiering påbörjas

 

Join the Tribe

Kent Hugosson

Ägare/Grundare

 

 

___________________________________________________________________________________________________________________________________

Ja....så skulle man se ut då...Moses och jag första året i Åre

Ett av mina spann under de första åren i Åre i slutet av 80-talet

Utför Åreskutan på skare....(reklamfoto)

Myggfri rastplats

De första testbåtarna hämtas

Tuk köptes från familjen Löveborn i Koskullskulle 1981. Tuk var son efter Sven Engholms Nuk.

Tuk och jag jobbade tillsammans i 14 år

Etablerat 1980 i Kalvsvik på Norra Värmdö

Tuk, Taiga och egenbyggd nordisk släde i Härjedalsfjällen......och undertecknad längst bak

Lapland Wilderness Tours bildades 1985 tillsammans med Taisto Torneus

Jessie, en fantastisk grönlandstik som köptes från Puoltikasvaara

Göran Larsson och jag bygger en islådda-inspirerad släde till Finnmarkslöpet 1986

Det mest ohomogena spann någonsin i Finnmark....finns omtalat i boken om Finnmarkslöpet

Brevbärare till fjälls

Det är skönt att vila mellan fiskepassen

Isfritt Söderarms skärgård i Roslagen. Den första longtailen testas